Sådan vil dansk cykelkoncept slå igennem på "formelt" tysk marked
Knap var blækket tørt fra en aftale med en række svenske virksomheder, før cykelplatformen Jooll allerede har spottet det næste marked.
Blikket er rettet mod Tyskland, som huser over 80 millioner indbyggere - og deraf markant flere virksomheder end i Danmark og Sverige.
Og allerede ved virksomhedens stiftelse i 2019 rakte ambitionerne ud over landets grænser.
- Da vi startede Jooll, var det allerede med det internationale i tankerne fra begyndelsen. Så navnet skulle også fungere på engelsk, fortæller Anders Torp til RetailNews.
Han er den ene af to direktører og stiftere i virksomheden - hans kompagnon hedder Anders Westergaard.
Fakta om Jooll
- Jooll er stiftet i 2019 af Anders Westergaard og Anders Torp
- Konceptet er at give virksomheder mulighed for at tilbyde fri cykel til deres medarbejdere på en leasingordning, som man kender det fra firmabilen
- Jooll leaser kvalitetscykler til medarbejdere i over 2.000 danske virksomheder og er i 2023 startet op i Sverige og Tyskland
- Jooll samarbejder med førende cykelproducenter og fører et bredt udvalg af brands som Canyon, Bullitt, Cowboy, Batavus, Winther, Omnium, Norden, Koga, Sparta m.fl.
- Jooll har adresse i Københavns Nordhavn og beskæftiger ti medarbejdere
- Hertil kommer et netværk af over 100 servicepartnere
Kilde: Jooll
Jooll tilbyder leasing af cykler til virksomheder, og i Tyskland forventer de to stiftere, at Jooll kan vækste den samlede virksomhed yderligere.
- Vi vil være et cross-border-brand. Vi to stiftere har international baggrund og anede intet om cykelbranchen, før vi startede. Så vi er drevet af at drive virksomhed, og for mange danske virksomheder er det oplagt at udvide til det svenske og tyske marked også.
- Og så mener vi, at vores cykelkoncept passer perfekt ind i Tyskland og kan matche de værdier inden for sustainability og sundhed, som tyskerne også står for, siger Anders Torp.
Det største marked
Tidligere har Jooll-stifterne meldt ud, at Tyskland inden for to år skal være virksomhedens største marked. Dét til trods for at man har eksisteret i Danmark siden 2019.
- Hvis vi kan runde 2000, snart 3000, virksomheder i Danmark på fire år, hvad skulle vi så ikke kunne opnå i Tyskland inden for to år?
- Vi kommer med en løsning til arbejdsgiverne, som tilgodeser arbejdstagerne. For den primære årsag til, at folk ikke cykler, er, at man ikke får én købt. Og hvis man så får en cykel gennem sin arbejdsplads, ligger det jo lige for, siger Anders Torp.
Han holder de dybeste forretningshemmeligheder for sig selv, men i den forgangne weekend lancerede man Jooll i et såkaldt soft-launch på det tyske marked.
- Og det går godt. Mon ikke år 1 i Tyskland slår år 1 i Danmark, spår Anders Torp, inden han uddyber:
- Det skal det gøre. Forarbejdet har været længere og mere grundigt, så vi har kunnet lægge et større tryk.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 3,114 | 1,013 | -0,793 |
Resultat af primær drift | 1,515 | 0,633 | -1,154 |
Resultat før skat | 1,457 | 0,560 | -1,225 |
Årets resultat | 1,242 | 0,560 | -1,267 |
Balancestatus | 5,941 | 3,857 | 2,116 |
Egenkapital | 0,643 | -0,599 | -1,159 |
Antal ansatte | 4 | 2 | 1 |
Kilde: CVR |
- Ingen andre har gjort det før
- Hver eneste tysker, vi kan flytte til at blive cyklist, er en gevinst for os. For Tyskland er et billand.
Ud fra den præmis har Jooll-direktørerne angrebet deres research og forarbejde på landet, hvor Audi, BMW og Mercedes står for langt størstedelen af tyskernes transportvalg.
- Vi angriber markedet på en måde, som ingen andre har gjort før, teaser Anders Torp og afslører, at man blandt andet udkommer med en "onlineplatform, som vi selv har udviklet".
Han tilføjer, at Jooll har tilpasset deres koncept på en helt særlig måde, før man ville penetrere det tyske marked.
- Det handler især om sproget, kommunikationen, seriøsiteten og dokumentationen på vores tidligere bedrifter. Vi har tænkt meget over hvor formelle, vi skal være for at gøre os i Tyskland. Så det har handlet om at finde en balance mellem vores egen profil og så det image, vi vil brande os på i Tyskland.
Der er allerede ansat en landechef for Joolls aktiviteter i Tyskland, ligesom der er indgået aftaler med servicepartnere i Hamburg og Berlin.
Globale ambitioner
Anders Torp fortæller, at man i Jooll-virksomheden aldrig har lavet opsøgende salgsarbejde hos virksomheder.
Samtlige af de over 2000 samarbejdspartnere i Danmark har selv opsøgt Jooll for at lave en virksomhedsaftale. Og det er noget "helt unikt", mener Anders Torp.
- Men strategien for, hvordan det kan lade sig gøre, holder jeg foreløbigt hemmelig, griner direktøren.
Han nævner Frankrig som en konkret, oplagt destination for Jooll i fremtiden - "sammen med en 4-5 andre europæiske lande".
Frankrig var ellers ikke et sted, der stod højt på listen for bare nogle år siden - men en række politiske tiltag har banet vejen for, at netop det franske marked er oplagt for Jooll at rette blikket mod.
Om det giver mening en dag at tage Jooll med over Atlanten og indtage det amerikanske marked, vil Anders Torp hverken be- eller afkræfte.
- Det kan være, at det bliver en højprioritet en dag. Hvem ved, siger han kryptisk.